0
0

چرا اختراعات منابع غنی علمی و اجرایی هستند؟

484 بازدید

دکتر محمود شمس برهان

دی ماه ۱۴۰۰، invbazaar.com@gmail.com

در دهه اخیر سرعت رشد فناوری و ثبت اختراعات، چهره جهانی کسب و کار را تغییر داده است. در عرصه اخترعات و نوآوریها، سازمانهای نوآور و دانش بنیان، قادر به خارج کردن شرکتهای با سابقه و ریشه دار شده اند که در ایران نیز نمونه های زیادی به چشم می خورد و از این منظر، این تهدید برای تمامی سازمانها وجود دارد. اطلاع رسانی اختراعات و بازار نوآوری سعی بر تبدیل کردن این تهدید به فرصتهای بیشمار بر پایه اطلاع رسانی اطلاعات ارزشمند اختراعات است.  نحوه فعالیت بزرگ­ترین و پردرآمدترین شرکت­های دنیا، نشان دهنده اهمیت نوآوری و تازگی فناوریهای مورد نیاز انسان هستند. اگرچه که امروزه این ابرشرکت­های نوآور نیز در معرض براندازی توسط شرکت­های فناور جدید هستند.

اختراعات بر اساس سه پارامتر جدید بودن، داشتن گام ابتکاری (نوآورانه) و داشتن کاربرد (پتانسیل) صنعتی داوری می­شوند. با این تعریف، تقریبا تمام اختراعات در مورد فناوری‌هایی هستند که قبلا وجود نداشته­اند. متقاضی ثبت باید در مورد نوآوری خود به اندازه کافی افشاء اطلاعات را انجام دهد. در حقیقت فلسفه ثبت و حق اختراع جهت بهره‎برداری و ایجاد انحصار، در اختیار گذاشتن فناوری‌های مرتبط با اختراع از حالت مخفی برای همگان و تضمین حقوق مادی و معنوی مخترع است. این افشا اطلاعات باید به نحوی باشد که یک فرد متخصص در رشته آن اختراع با دانش فنی معمولی قادر باشد اختراع را بازسازی و درک کند. این قانون و تأکید برای افشا اختراع در نظام حقوق مالکیت فکری بر اساس یک راهبرد برد-برد، تدوین شده است. از یک طرف مخترعان از طریق سیستم حق اختراع از حقوق مادی و معنوی (انحصار) مربوط به اختراع خود بهره­مند می شوند و از طرف دیگر در نتیجه حفاظت و حمایت صورت گرفته از این حقوق، انگیزه­ لازم جهت افشای کامل اختراع و عرضه آن برای جامعه ایجاد میشود و چرخه علم و فناوری با مطالعه اختراع مذکور توسط محققان دیگر و ایجاد نوآوری های جدیدتر، توسعه می یابد چرا که با توسل به دانش قبلی، محققان قادر خواهند بود دانش و فناوری را توسعه دهند. لذا مطالعه نوآوری های و اختراعات ثبت شده، بمنظور مهندسی معکوس و یا توسعه نوآوریهای جدید، امری حیاتی است.

بر اساس مطالعات انجام شده در Thomson Reuters ، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد اطلاعاتی که در اختراعات منتشر می­شوند در هیچ کجای دیگر یافت نمی­شوند. بعبارت دیگر مقالات علمی متعددی در مورد یک فناوری خاص با همپوشانی موضوعی زیاد یافت می شوند در حالیکه ادعاهای نگارش شده در اختراعات تقریبا یکتا هستند. پلتفرم بازار نوآوری بر اساس این مزیت بنا نهاده شده است تا این اسناد در فرآیندهای تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس مورد استفاده سازمانها قرار گیرند. دلیل عدم مراجعه سازمانها به اختراعات، دشواری جستجوی اختراعات و همچنین متن پیچیده و سخت آنها است که در پلتفرم بازار نوآوری به ساده ترین شیوه ممکن، استخراج اطلاعات بر اساس حوزه های مختلف فناوری امکانپذیر شده است. همچنین تیم پشتیبانی بازار نوآوری قادر به ارائه جزئیات بیشتر و مطالعات گسترده تر بر مبنای درخواست مشتری را دارند.

Visits: 26

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://invbazaar.com/?p=391
اینجا محل تبلغ شما هست
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

  • در صورت خرابی و عدم کارکرد لینک های دانلود، از بخش «گزارش خرابی لینک ها» ، می توانید عنوان این صفحه به همراه پارت هایی که در لینک ها دچار مشکل هستند را به مدیریت سایت گزارش نمایید تا بررسی و برطرف شوند.
  • فایل های دانلودی قرار داده شده تنها متعلق به این وبسایت است و نشر آنها در دیگر وبسایت ها به منظور دانلود پیگرد قانونی دارد.
  • در صورتی که با IP ایران در حال مشاهده وبسایت ما می باشید، حجم مصرفی دانلود فایل ها توسط شما نیم بها محسوب می شود.
  • در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با دانلود فایل های این مطلب، می توانید آن را در بخش دیدگاه ها سوال نمایید.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

پسورد: www.AlmasTheme.com

نظرات

0 نظر در مورد چرا اختراعات منابع غنی علمی و اجرایی هستند؟

امکان ثبت نظر جدید بسته شده است.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

پشتیبانی واتساپ
پشتیبانی آنلاین